fredag 28 november 2014

Mot varmare breddgrader


En kylig morgon blev det innan solen kom upp men kalla fingrar är ju inget som hindrar nyfikenheten hos mig. Den CTS 13´#7/8 som jag har ändrat på ryggraden i mellandelen gjorde att mina två 13 nu är mer lika i kastegenskap. Lite förvånande är det att vikten på dessa två spö skiljer 39g. Mitt egenbyggda väger 197 g och det inköpta 236g. Men det är bara buttdelen som skiljer i vikt så det kan vara rullfästet eller
om det är klingan. Dess spö har ju olika ålder så kolfibermatrialet är säker annorlunda.
Provade även mitt underbara CTS Affinity Skagit 11,3`#5/6. Upptäcker att jag varit väl försiktig med linvikterna. Första linan till detta spö gick jag på klassningen som spöt har vilker är 5/6. Så jag testade 280 gr = 18g + Spets  men det stämmer inte på långa vägar. CTS rek. är 350- 550gr = 22,6-35,6g + spets Detta kullkastar ju allt vad klassning står för!! Spöt blev provat med 450/475gr+ spets på 5gr. Bara att inse att det inte är ett enhandspö för mig men som ett kort tvåhands är det underbart.

Så var det åter dags att åka till Gran Canaria och förhoppningsvis få se solen och bada i saltvatten igen. Hoppas på bättre väder än förra året då vi hade regn/ blåst i 5 dagar.
Nu får kastarmarna välbehövlig vila under två veckor och jag hoppas ju att det inte har blivit is i våra sjöar när vi kommer hem till Lucia.

Fick ett trevligt samtal från Elge (Oskar) angående en lina jag beställt. Agenten Fairpoint hade slut på just denna linan och beräknade 10 dagar från USA och sedan kanske en vecka tills Elge har den hemma. Bara detta att butiken meddelar mig som kund uppskattar jag mycket så TACK Elge för bra service.

Lite roligt är det också att flera hör av sig och vill ha tips om olika linval till det spöt dom har.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar