lördag 15 november 2014

Långa spö

John med 16` Meiser Higlander Classic

Det var roligt att John kom med idag efter allt strul han haft hemma. För mig var det en fröjd att se honom kasta för nu börjar rörelserna sitta i muskelminnet. Han hanterade sitt Meiser Higlander Classic 16`# 9/10/11 med Rio Scandi Versi T boddy på 540gr + spets 129 gr riktigt fint.Så långa spö är i tyngsta laget för mig men några kast orkade jag och det kastade underbart fint.
Själv gillade jag samma lina på hans Meiser Higlander S 14´ inte lika tungt men kastade lika bra enligt mig.
För egen del blev det Skagit kastning med CTS 12,6 #7/8 och linor från 400/450/ 475 gr och 10fots sjunk 3 spets från Rio. Alla dessa linor hanterar spöt kanonfint men jag fastnade för 450gr. Den vikten ligger precis i underkant på CTS viktfönster som är 450-700 gr.

Jag kände att jag ville föreviga Johns kastutvekling på film så två snuttar blev det idag.

https://www.youtube.com/watch?v=1ol9ds8rrjA&index=3&list=UUrnu42iLGGodbHbGI4RauVw

https://www.youtube.com/watch?v=ZOnigSjwKgs&list=UUrnu42iLGGodbHbGI4RauVw

Ingen kastning i morgon eftersom det skall hämtas kött som kommer från skogens konung i dom djupa Värmlandskogarna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar