tisdag 17 mars 2015

Lintest

En skön Spey Short Belly från Cortland

 
Åter en skaplig dag men lite blåsig. Tanken var ju att testa dom Cortland linor som jag lånat av MM. Första linan att testas var en Spey Short Belly WF7 450gr=29,1 g. Belly som är 14 m till den integrerade skjutlinan som är gul/ bellyn är blå. Linan kastade jättefint på mitt CTS 13`# 7/8 men spöt ville nog ha en lite tyngre lina. Överrullningen  var fin trots stökig vind. Bellyn är 14m till färgskiftningen lite för lång för 13 fotarn så med ca 13m utanför spötoppen kastade den kanonfint.
Linan är väldigt likt min Ballistic Spey med samma färg på både Belly/runningline. Undrar om Cortland gör båda linorna?
 
Lina nr: 2 var en som Cortland kallar Compact Switch. Jag tror att dom försökt att tillverka en Skagitlina. 485gr=31,4 och 8,80 m med en framtapering på ca 30cm. Enligt Cortland skall den skall den klara tunga spetsar och stora flugor. Provade först med en 10fots Rio intermspets på 75 gr=4,9. Linan kändes inte alls bra med den spetsen. Bytte till en 10fot T10 Skagitspets och det blev lite bättre men inte så bra som vi som provade ville ha den. Kanske viktfördelning ligger annorlunda? För att få en jämförelse satte jag på en Rio Skagit på 500 gr =32,3 bara en skillnad på 0,9 g och samma T10 spets. Nu ville mitt CTS 12,6 `#7/8 Skagit verkligen vara med och leverera fina kast.
Där tror jag att Cortland har en bit kvar när det gäller Skagit linor. Varför kallar man linan för Compact Switch? När det är en Skagit lina.
 
Flera gubbar var det återigen vid sjön. John kom med en liten pärla, ett Scott 12`# 5. På det satt en # 7 Rio Scandi Short Versi T 425 gr =27,6g spöt kastade kanonfint. Dan -Anders kom och ville prova ut en lina till sitt Pool 12  9`# 8/9 där började vi med en Scandi Short #8 kändes lite tung så en 7/8 passade betydligt bättre så en sådan skulle det bli. Hans B kom förbi käkade lunch å tjötade lite om linor/spö.
 
Ingen kastning för i morgon är det lite arbete på min gamla firma. Eliten blir inkallade ibland ha ha.
Men på torsdag tar jag nya tag igen.


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar