söndag 15 mars 2015

Ny flugfiskare


 
Ensam vid sjön i den sköna vårsolen lite kyligt innan solen börjar värma. Nästan bara kastning med dom lätta spöna. CTS Affinityn 13`# 7/8 blir allt bättre, nu har jag gått upp till lite tyngre lina. Enligt CTS är viktfönstret 32,4-48,6 g helt ofattbart. Har kört med Scandi Versi T 31,5 g och tyckt att det kändes okej, men 35,1 är betydlig vassare.
 
I dag kom en fullt utrustad gäddflugfiskare förbi och han frågade lite om fisket i sjön. Det vet jag inte så mycket om och snart var vi inne på detta med kastning. Killen vars namn är Jon var grön på flugkastning och det föll sig naturligt att han fick kika på detta med Spey kastning. Jag satte på min # 6 Rio Scandi Versi T på hans Guideline EXP4 9`# 8 och det kastade kanonfint.
Han gjorde själv några trevande försök att kasta  roll/ Speykast och han var helt överväldigad när jag visade honom vad man kan göra med flugspöt. Jon frågade om han fick vara med och kasta å som jag sagt tidigare alla är välkomna.
 
Som vanligt blir det en sväng till sjön i morgon om väder/vind är på min sida










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar