lördag 7 mars 2015

Många goa gubbar

Dan-Anders svingar sin 10fotare


Hårda sydvindar avskräckte inte från ett långpass vid Rådasjön,ganska bra lä på den sidan.SSG medlemmen Dan-Anders hade bett mig om hjälp med både kastning och linval till olika spö. Först ut var ett 10` # 8 LPXe från Guideline med en rekommenderad DDC Connect # 8/9 
Kastade skapligt men kändes onödigt tungt.Med en 10fots Rio spets blev det betydligt bättre.Men återigen: det absolut bästa blev när vi satte på Rio ScandiShort VersiT # 6 = 24 g.
Nu blev det ett stort leende hos Dan-Anders och jag kände mig jättenöjd när jag kunde hjälpa en fiskebroder att hitta rätt i denna djungel som det är med linor.

Trots decenniers flugfiske bakom sig hade han mycket att lära om Speykastning och med rätt grejor går det ju lättare. John S kom förbi utan spö för att tjôta en stund.Han provade mitt CTS Affinity DQ 12`# 5-6 och blev mäkta imponerad över denna lilla pärla.
BG kom också förbi för att testa ett CTS Affinity DQ 16`# 8/9 med en GL Triple-D Flyt/Hover/Interm # 8/9 13,5m/35g. Kastade sådär och inte som BG tänkt sig. På samma spö hängde vi på min Rio ScandiVersi T body # 9 455gr= 29,5g + en sjunk 6 spets på 15 fot # 9 = 129gr =8,4 g = 37,9 g. Nu hände det grejer för spöt kastade nu kanonfint.
Mitt lilla Elgeco HIPs 9,3`#5-7 med en Rio Scandi Short Versi T # 5 320gr = 20,8g kastar underbart fint
Helt plötsligt stod ännu en SSG medlem och tittade när vi  kastade.Det var Stefan Andersson,en fiskebroder som det var länge sedan jag såg. Mycket kul att få  träffa honom å´ snacka lite spö och linor.Hans B och Stefan B skall fiska på en vall i Gaula som jag frekventerat under ett antal år. Några upplysningar har man väl alltid att komma med.

Det syns att fiskeåret närmar sig med stora steg så nu gäller det att ha ordning på både linor och kastning.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar