onsdag 1 juni 2016

Att tillverka en fluglina


Tidig morgon vid sjön 07:15...det gäller att passa på innan badfolket kommer. Underbar morgon som bjöd på årets första dopp i 18 gradigt vatten.
När man som jag kastar mycket i stilla vatten ser jag hur fluglinan ligger på vattnet. Jag frågar mig om det är svårt att tillverka en lina som inte  ligger som en orm. Visserligen fångade jag en orm i Mörrum men skulle vilja ha en lina som ligger spikrakt.
Av alla linor jag provat så är det ingen som ligger rakt. I strömmande vatten spelar det säker ingen roll men fiskar man i stilla vatten med exempelvis en torrfluga vill jag inte ha en lina som ligger som en Snok på vattnet.
Är det någon som vet varför det är så svårt att tillverka en fluglina som ligger rakt på vattnet? Vissa linor är ju lite bättre än andra...inte kul att fiska med en lina som ligger med 20st  S-kurvor



Det blev som jag tänkte idag!! Kl. 9 kom ett helt dagis för att svalka sig i sjön. Då var det färdigkastat för min del.

  Skall man svinga flugspö nu i det fina vädret gäller det att vara vid sjön tidigt.







1 kommentar: