lördag 4 juni 2016

Skillnad på spön.

+
Snart dax för Regnbågsfiske 


Provade i dag ett 10` # 7-9 Bringsén och jämförde med CTS Affinity DQ 10,6´# 5-6. Samma Rio Scandi Short Versi T från # 6= 24 g   6/7= 25,3g 7 = 27,9g och 7/8 = 30,6 g. Tittar man på siffrorna som skall visa linklass så spelar dessa spön inte i samma division. Bringsén spöt klarar med ett nödrop en 7a linan medan CTS spöt hanterar den hur fint som helst. Visserligen skiljer det kanske 20 år på spöna men siffrorna på spöt är ju lika förvirrande.

Det är trots allt en omställning att inrikta sig på ett viktfönster framför det som står på spöt.
Min lilla 10´# 2-3= 13,0-22,7 g funkar kanonfint inom fönstret 16-18 g och känns perfekt för mig.
Modifierade min SA Atlanic Silver lina, kapade den till 10m/16g från 10,75/19g och nu passade den bättre till den lilla goa 10 fotarn.
Testade även en gammal Vision klump på 9,5m/ 16g. Den har jag använt på min 9,3´ # 5-7 Elgeco HIPS men som jag upplevde för lätt.
På CTS DQ är den jättefin. Blir säker bra på kommande regnbågsfiske som verkar vara enda alternativet nu när hela våren torkar bort.
Väntar fortfarande på min Rio Scandi Short Versi T # 4. Sista jag har hört är lev till Fairpoint 6/6, nu ryktas det att det är Rio som släpar med leveranserna, dom prioriterar tydligen hemma marknaden USA först.
Den nordiska marknaden är kanske bara en fis i rymden jämfört med övriga värden.

Inte särskilt mycket kastande i dag för badfolket kom tidig. Hoppas nu lite svalare väder så det kan bli lite fiske.    











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar