onsdag 22 juni 2016

Makrill-kaos...



Fiskebroder Christian ringde och fråga om jag var intresserad av några timmars makrillfiske. Jag var inte särskilt nödbedd och ett spinnspö+ flugspö var det som gällde. Christian hade fått makrillen på fluga tidigare.
Bara 8-10min ut från båthamnen i Skintebo stoppade han motorn och i med häcklan och bara några lyft senare så satt det 3-4 fina makrillar på.
I med flugspöna och det dröjde inte länge för än det satt fisk på både häcklan och på Christians  flugspö.

Själv lyckades jag inte få något på fluga mest beroende på fel linkoncept. Flytlina med 3m sjunkspets funkade inte bra. Nej,en ren sjunklina skall det vara!! Christian körde bara med en 4,5m Sjunkspets kopplad direkt till skjutlinan.
Man är aldrig för gammal att lära sig nya saker.

Jag måste hålla med fiskebroder Leif Wardal som har fiskat Makrill i hela sitt liv. Som han berättade om i ett telefonsamtal
Att sådant fiske har jag heller aldrig upplevt under mina 50 års fiske.

Efter ca 2 tim var vi mer än nöjda och jag tog med mig 18st fina Makrillar.
Sista innan återfärden skulle jag bara fixa till häcklan utanför båten då hugger det fyra stora Makrillar.
På allt Makrillfiske gäller det att ha disciplin och både jag och Skeppare Christian har ju varit med förr.

Helt otroligt vilka mängder Makrill det finns inne just nu. Nu skall det bara fixas till en bra sjunklina med ett passande spö.


                                       Makrillhäcklan är just nu oanvändbar 



Makrill på flugspö











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar