torsdag 9 juni 2016

Nya å gamla linor


Dagens test av två linor tillförde inga överraskningar.Först ut var en gammal Guideline PT en s.k jordkabel på 11,8m/ 28g. På CTS 12´# 5-6 var den lite lång men passade bättre på DQ 13´# 7/8. Som jämförelse bytte jag till min Rio Scandi Versi T #8 = 11,6m men aningen tyngre.
Guideline klumpen som jag tyckte var kanonfin för några år sedan är ju numera inte i närheten av Rio klumpen. Jag är lika frågande fortfarande hur Rio har lyckas med denna linan.
Sedan blev det till att testa en  Climax flytlina på 9,25m/20g på min lilla 10`# 2-3 CTS DQ. Upplevde den för tung även med tvåhandskastning och alltså inget att satsa på. Bytte till min numera modifierade SA lina 10m/16g.Det frestade lite på handleden men hittade ett nytt sätt att hålla i handtaget mot tidigare och ser man på nu kändes det betydlig lättare.

Vad gjorde jag då?? Jo,jag har alltid haft pekfingret uppe på handtaget vilket har fungerat genom alla år. Men det belastar tydligen handleden mycket så nu provade jag det som dom flesta förespråkar att ha tummen överst och hålla så löst det bara går. Då upplevde jag att spöt gör mer jobb än min hand/ arm.
Eftersom jag tycker det är kul att kasta enhands speykast blev det extra positivt att jag hittade denna enkla korrigering i mitt sätt att hålla spöt. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar