fredag 24 juni 2016

Midsommarkast


Äntligen fick jag den Rio Scandi Short Versi T #4 som jag beställde i höstas hos ELGE. Tyvärr var det inte därifrån den kom utan inhandlades i en annan butik som kanske har bättre relation till Fairpoint, vad vet jag.
Linan är tänkt till mitt underbara lilla CTS Affinity DQ 10´ med ett viktfönster mellan 13-21g. Som jag tänkte satt den helt perfekt och vikten ligger på 17,9g.

Men som alla linor jag provat låg inte heller denna linan särskilt rakt på vattnet




Så var det dax att testa några spön med den tillkapade skjunklinan En sjunk 4 på 17g+10T spets funkade skapligt på 3 spön av 4. CTS Affinity 10,6´# 8 gick inte att kasta med alls. Toppen är alldeles för mjuk för sjunklina. En gammal Bringsén 10´# 7-9 funkade skapligt, lite bättre var CTS 10,6`# 5-6 DQ.
Det som jag tyckte passade bäst är mitt gamla Elgeco HIPS 9,3´#5-7. Bytte till en sjunk 2 och samma T 10 spets nu blev det betydligt trevligare att kasta med.

Beroende på väder kanske det blir ett nytt makrillfiske i morgon. Fiskebroder Christian fick 4 st på fluga i går. En trevlig upplevelse han fick med dubblé på flugspöt.

Så nu gäller det att ladda för morgondagen om vädret tillåter












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar