måndag 20 maj 2019

Gammalt och nytt +lite film


I dag provade jag ett gammalt Sharpe Eight-Eight #5-6 gissningsvis över 50 år. laddade detta canespö med en modern lina Rio Scandi Short Versi T # 5.
Jo spöt är fortfarande still going strong men i tyngsta laget för mig. Fick väl till några fina Speykast med enhands fattning, även med två händer funkade det skapligt. Berth Arne som provade fick till det riktigt fint.

                             En liten filmsnutt blev det när Bettan kastar.

Sedan blev det kastat med dom vanliga favorit spöna med tillhörande linor.
Återigen utmärker sig Loop Cross S1 12´# 7 med Rio Scandi Body Long # 8. Dom som provar denna kombon bara skakar på huvudet för detta underbara ekipage. 











1 kommentar:

  1. Hej Berndt
    Jag följer din blogg och förstår att du har en grym kunskap om kastteknik och vilka linor och vikter som passar bra till olika spön. Jag har precis köpt ett Loop S1 13 fot klass 8 och tänkte köpa rio versitip med utbytbara spetsar. Känner mig lite osäker om klass 8 bodyn 25,9 gram är lagom vikt då det blir 33 gram med 15 fots spetsar eller om spöet kanske ska ha lite tyngre lina. Skulle bli jätte glad om du kunde ge din synvinkel på det hela 😊.

    SvaraRadera