fredag 10 maj 2019

Referens spö?+filmsnutt





På dagens pass vid sjön kom det en fundering, kan man ha ett spö som referens för olika linor? För mig är det fullt möjligt, mitt Loop Cross S 1 12´# 7 har allt mer blivit min referens för olika linor.
Har nu provat tre långa Body ca 8 m mellan 28-32 g+12 fots spetsar dessa funkar klockrent. Rio Scandi Body Long # 8=27,9g Rio Skagit Max Long # 7=32,4g Nextcast SalarFinder 40 #7/8=30g. Alla dessa klarar spöt underbart fint, likväl som lite kortare linor.
 Detta underbara spö med någon av mina favoritlinor passar naturligtvis inte alla. Bettan och fler med honom kommer inte särskilt bra överens med Nextcast linan.
Så olika kan det vara, mycket handlar om olika kastteknik. Men framförallt hur lång jag själv är som håller i spöt. En kort person behöver ofta ett lite längre spö för att kompensera hur lång över vattenytan spötoppen är vid Speykastning. 

Ex mina Longa Body på min 11,3 fotare blir inte alls roligt att kasta med. Tumregeln som jag har fått av en gammal duktig fiskare är ju spö/ linlängd i fot/meter. 11,3fots spö med en Body på 8m+3,6m=11,6+ lite överhäng blir t mycket bättre på en 12 fotare. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar