onsdag 27 april 2016

Ett spö med 6 linvikter


Nyfiken som jag är så ville jag kolla viktfönstret som jag kallar det i stället för det missvisande ordet "klass" på två olika spö. Började med min 11,3 RB Meiser Classic med siffrorna #5/6/7.
Enligt Meiser ligger fönstret 400-450gr = 25,9-29,2. I dag provade jag Rio Scandi Short i 6 olika vikter från # 5=20,8g till # 8= 31,5g Alla funkade jättefint men den som passade mig bäst var # 6/7 = 25,6g.

Provade även CTS 12`# 5-6 Där är det ett + för # 7=27,6. Mitt lilla 10,6 CTS # 5-6 som är tänkt som ett s.k Switch måste ha en #5a lina om jag skall orka kasta enhands men i dag klarade inte handen av det.
Vad göra? Jo, en 6/7 lina = 25,6g och använda två händer så var det problemet löst.
Jag är frågande varför tillverkaren fortfarande sätter en specifik siffra på sina spö i stället för att ange ett viktfönster. Flera av dom Amerikanska spöbyggarna Meiser-Burkheimer - Echo m.fl kör med viktfönster.
Eftersom det fortfarand är så svårt att få prova spö/linor kan det bli en dyrbar affär innan man hittar rätt i denna djungeln. 















4 kommentarer:

  1. Hej Berndt
    Har du kvar ditt Sage tcx 14 ft? Intresserad av att sälja?

    Hör av dig

    Kent_norell@hotmail.com

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Du tar fel på person. Jag har aldrig haft ett sage tcx

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ok, ber om ursäkt för det!
    Känner du någon i ditt umgänge som har ett Sage Tcx att sälja?

    Mvh
    Kent

    SvaraRadera
  4. Nej det gör jag inte tyvärr

    SvaraRadera