tisdag 19 april 2016

Glasspö.


Så fick jag äntligen en chans att prova ett spö jag varit nyfiken på en längre tid. Ett ECHO 12,4`# 6 glasfiberspö med en grainvikt på 390-480gr= 25-31g Första linan en Rio Scandi Short Versi T # 7/8= 29,3g. En tuff vind i från höger gjorde kastningen lite besvärlig. Men ändå infann sig den berömda ståpälsen. Ett underbart mjukt spö helt i min smak. En 6/7 lina testades och funkade ypperligt, 7an är säkert helt optimal men i den hårda vinden var det svårt att få en bra utvärdering.
Helt klart ett underbart spö tyckte vi som provade det.


Nästa spö att provas var ett 15`# 10/11 Powell Scandinavia. En fiskebroder ville ha ett utlåtande vilken Rio Scandi Versi T som jag tyckte passade. BG som hade ett liknande spö hade tidigare använt linor i # 9 som han tyckte passade bra. Vi började med en Scandi Versi T # 10 vilken kastade fint i den byiga vinden. Men både BG och jag var helt överens att en Scandi Versi t #9 passade bäst. Men som alltid är det individuellt vad man gillar.
Detta spö mår bra med både # 9 eller # 10 lina med fördel åt 9:an. Fiskebrodern som ville ha lite hjälp har även en Hardy MarksmanT och där rekommenderar RIOs tabell just en # 9.

Själv blev det bara lite kastning med ett av mina spö. CTS 12,6´# 7-8 laddat med 500gr fick jag träna på att kasta genom den hårda vinden. Bra träning om man någon gång åker till Patagoniens blåshål.

Lite mindre vind i morgon aviseras det om så då kan det säker bli en fin dag vid sjön.



 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar