fredag 29 april 2016

Möte med en före detta kastelev.

4 gubbar i dag


När jag kom till parkeringen vid Rådasjön imorse så mötte mig en gammal bekant som var med och tränade tvåhandskastning för flera år sedan. Nu ville han titta på detta med Skagitkast och få tips om linor å´ spö.
Vi började med ett av mig byggt Bringsèn 11,3`# 7-9 och en 450gr=29,2g.Den satt jättefint. Bytte sedan spö till ett Pool 12  12,3`# 8/9 och som vanligt en Rio Scandi Short Versi T # 7. Den var enligt mig i lättaste laget och då satt # 8an klockrent.
Perry Poke kasten fick han till riktigt fint efter ett tag.

Så dök John upp med sina Bob Meiser spön ett 15`MKS och en 16` Classic. Jo, dom kastar ju fantastiskt fint med sina tunga linor men är för mig arm/ryggknäckare.

BG kom med ett knippe spö bl.a ett Highlander 12,6`# 9 Super Spey. Oj,vilket spö med en 9:a Versi T. Ett 20-25 år gammalt spö som är så fantastiskt fint att kasta med.

Själv var jag nyfiken på min senaste lininvestering,Rio Intouch Short Head Spey # 7/8 13,4m/33,8g. Laddade den på CTS Affinity DQ 13`# 7/8. En mycket trevlig lina.Kanske i längsta laget för spöt men med en 10 fots kändes den bättre och blev lite lättare 31,6.
Linan har ett fint driv och vänder över flugan fint, men för mig är det Scandi versi T som är bäst. Inte lika harmonisk att kasta som Short Head spey men mera användbar för olika typer av kast.

Speylinan tyckte jag passade bättre på BGs CTS 13,6`# 7/8 Skagit där tyckte jag den satt perfekt. BG ville nog ha en 8/9 i stället
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar