tisdag 12 april 2016

Oväntat besök

Snart dags att prova här


Dagen pass vid sjön i det underbara T-skirt vädret bjöd på en överraskning. För ner till Janne L och mig kom en gubbe jag inte sett på många  år. Rolf Blomberg det namnet säger inte så mycket men säg Blondie så vet nog många av den äldre generationen vem denna mycket duktiga Havsöringsfiskare är.
Blondie hade inga spö med, utan tjöta bara om gamla minnen.

Vad fick jag ut av dagens kastning, jo en hel del. Började med Kaitum 13`# 9-10 och en Rio Skagit Flight på 475gr= 31g+ 10fots # 9 Rio intermediate spets på 6,2g. Kastade jättefint tyckte både Janne L och jag. Kan det bli bättre? På med en 500gr och samma spets jo det var optimalt för mig en riktig fröjd att kasta med tyckte även BG.
475gr sattes på CTS Skagit 12,6´#7-8 den satt helt underbart. Lite kastning med 10,6an # 5-6 och SA Skagit på 280gr är ljuvlig att svinga.

BG var naturligtvis nyfiken på att testa sitt nybyggda 11`# 7 Cane spö. En
 riktig pärla att kasta med. Som vanligt var det Rio Scandi Short # 7 som fick vara med. Inget för min hand att kasta enhands med, alldeles för tungt. BG som är betydligt kraftigare i sina armar/ leder hanterar det utmärkt. Två händer på spöt gick betydligt bättre för mig.

Janne L hade bara lite kortare spö med i dag med olika klumpar, en del funkade bra på vissa spö sämre på andra.

Nu skall jag hitta en skön Skagitlina viktmässigt till min lilla 12a # 5-6. Grain fönstret ligger på 400-550=25,9-35,6g. Den Scandi Short Versi T jag gillar bäst på spöt ligger på 25,6g. Skall testa 375-400gr =24,3-25,9 lutar nog åt 400gr.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar