söndag 3 april 2016

Testat nytt igen



Fyra gubbar vid sjön idag Jens/ Adis/Stefan B och jag. Kastade lite med Jens Loop cross S1 12`# 7. Ett mycket trevligt spö, började med en passande Loop lina ca 27g den kastade underbart fint. En nyinköpt DDC Connect något tyngre å längre tillförde enlig mig inget särskilt. Linan som var alldeles ny var som en telefonsladd enligt mig dåligt tillverkad.
                           
 Stefan B kom för att testa sitt senaste nyförvärv. En 12,9`#7 Winston Boron. Provade med många olika linor och det var trevligt att kasta med. men det tillförde inte mig något särskilt. Jämförde lite med mitt CTS 12,6`# 7/8 Skagit som jag tycker har större potential med olika lintyper.


Adis provade återigen LTS Across 15`# 11/12 och sin Loop Cuattro lina. passar fint men är en arm/ryggknäckare kombo
Själv gjorde jag några släng med mitt minsta CTS 10`# 2-3 och SA Atlantic silver 10,75m/ 19g en riktig pärla till det lättaste fisket.





1 kommentar:

  1. SSG Tvåhandsträff lördagen 23 april vid Rådasjön
    För ett par år sedan träffades ett antal SSG-medlemmar för att utbyta erfarenheter om kastning med tvåhands flugspö en förmiddag innan laxfiskesäsongens början. Vi var en blandning av mera erfarna kastare, som kunde dela med sig av sin kunskap, och andra som ville lära sig mer.
    Tillställningen uppskattades, och vi gör om det nu den 23 april, från klockan 9 och några timmar framåt. Ta gärna med fika.
    Handledning
    Berndt Forsberg, Jan Quist och Jan Lybeck har experimenterat och övat mycket kastning, med olika kaststilar, spön och linor, och gärna hjälper kamraterna tillrätta med demonstration, lösning av kastproblem, koll på hur utrustningen fungerar, råd om linor, och så vidare.
    Utrustning
    Ta med spö och lina, eller låna av oss, så ses vi på stranden. Vanliga stövlar är bra, så man kan gå ut en liten bit i vattnet.
    Hitta
    Man åker mot Gunnebo från vägen mellan Mölndal och gamla Boråsvägen, passerar Stensjön, (som är alternativ plats om det blåser från norr eller öster), fortsätter förbi Gunnebo slott och parkering, och kör rakt fram på den mindre vägen vid nittiograderskurvan efter parkeringen, och kommer så fram till badplatsen.

    SvaraRadera