söndag 10 april 2016

Lindoktorn ordinerar


På dagens kastning blev det nästan bara att prova ut lina till två av fiskebroder Bernys spö. Ett Sage 12,6`# 6 och en modifierad 10` och av mig okänd klass. Började med dom linor som var medskickade bl.a en Airflo klump på 8,5m+ 3 m Rio spets # 6.
Kastade hyfsat men inte så som jag ville.
En SA Skagit 5,5m/ 280gr= 18,1g med en Sjunk6 spets funkade fint. Alltså fiskbart.
Dags att hänga på min absoluta favorit lina Rio Scandi Short Versi T. Började med en 6/7 Body 21,1g+ 6a spets 4,2= 25,3. Detta kastade jättefint. Bytte till det som Rio rekommenderar,en # 7 och då var det optimalt i alla fall för mig. Kastade helt underbart så för mig var linreceptet en Rio Scandi Short # 7.


Spö nr 2 en 10 fotare från Orvis tror jag där var det medskickat en SA Skagit klump med en 4,5 m sjunk 6 spets. Jag förstod först inte varför det var så jobbigt att kasta, riktigt tungt. Bort med den spetsen och på med en #5 intermediate och så var det problemet också löst.

  

Dags att prova mitt eget spö Kaitum 13`# 9/10 .Nu med en Rio Scandi Body # 9= 29,5+ en intermediate/sjunk 1 DDC spets avkapad till 10 fot så vikten stämmer med original spetsarna. Detta kastade underbart fint, ett mycket trevligt spö om än något tungt.


3 kommentarer:

  1. Vilken lina ordinerar lindoktorn till ett Shakespeare Oracle spey 13' #8/9 (32-34g)?

    SvaraRadera
  2. Jag ordinerar en Rio Scandi Short Versi T # 8= 31,5g.Kanske en # 8/9 Body passar ändå bättre då blir vikten med samma# 8 spets 33,4g. Som alltid en smaksak vad man gillar själv. Men detta hade jag provat och jag tror det stämmer bra.

    SvaraRadera
  3. Ok, får testas nästa gång vi ses

    SvaraRadera