lördag 5 mars 2016

Dax att provkasta


Nu är senaste spöbygget färdig efter en del strul med spötråden. Har alltid använt Gudebrod tråd men den är svår att få tag. Då provade jag en tråd från Prowrap  som tyvärr hade andra egenskaper jag inte räknat med. Låsvaren på lindningen öppnade sig när jag skulle lacka. Hade två gamla spolar svart Gudebrod tråd som jag fick  använda och det blev ju skapligt ändå.

 Spöt har en siffra på 2-3  är det enlig CTS ett spö för en linvikt på 13-22g. Då är ju klingan väldigt smäcker med 9mm i botten och bara 1,7mm i toppen. Som vanligt bygger jag även ett så kort lätt spö med sk Switch handtag för att använda två händer  när jag kastar på vänstersidan.
Klingan är en Affinity DQ 10`# 2-3 med viktfönster 200-350gr = 13-22,7g.

Hade tänkt att åka till mässan i Halmstad men min värkande rygg satte stopp för det. Så nu blir det bara en liten sväng till sjön för att göra några kast med senaste bygget.
Två linor i viktfönstret skall jag testa en SA Atlantic silver # 7= 19g och en Climax SH Shooting Head # 6 = 16g.

Min undran är varför sätter fabriken # 2-3 på klingan. Min AFTM tabell börjar med nr 3 som är 6,48g. Enlig denna tabellen är mitt senaste bygge någonstans mellan # 8-11.
Det måste vara dags att skrota dessa siffror man sätter på spöna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar