måndag 28 mars 2016

Vad har hänt på spöfrontet?



Morgon började med att köra hustrun till akuten då hon inte mådde bra alls. Sedan fortsatte jag till Rådasjön och där var redan Jens. Hans kompis Adis kom strax efter och lite senare en kompis till Jens som var helt ny på detta med tvåhandskastning men tydligen fiskat i många år med enhands.

Janne som han heter hade med sig ett Pool 12 SSD 12,3´# 8/9. Linan som satt på var okänd för mig detta paket kastade underbart fint.

Spöt är så underbart att både Adis och Jens talade om att försöka hitta ett likadant.
Själv vet jag inte åldern på just SSD spöna. Helt klart är att det matchar spöna i 10.000-12.000kr klassen, så min fundering är återigen vad har hänt på spöfronten...
I stort sätt inget annat än marginellt lättare spö som på intet sätt kastar bättre än detta Pool 12 SSD.
På Adis Vision Cult apterade vi min Rio Scandi Versi T # 9= 38g återigen så stämde det jag föreslog.
Jens tränar på med sitt Sage Method, det ser allt bättre ut för varje kast.



Dessa nya killar börjar bli alltmer nyfikna på Scandi Versi T systemet som jag, trots att jag inte är säljare, talar så varmt för.

När väl gubbarna får kasta med linan på sina olika spö upptäcker dom vilken fantastisk lina detta är. Sedan när jag förklarar hur hela linsystemet är uppbyggt förstår dom hur användbar det är.
I dag blev det inte så många kast med mina spön men den lilla 12an med # 6/7 Body + 10fot T6 spets är ju en fröjd att kasta med.
John kom förbi en stund utan spö men för att tjöta en stund.

  





7 kommentarer:

  1. Linan som användes med Pool 12 var en Guideline DDC Connect #8/9 på 31 gram.11m lång. Flytspets på.

    SvaraRadera
  2. Bra då vet jag det. inte lätt att hålla koll på alla spön/linor som vi använder på våra träningar.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant hur olika man kan uppfatta ett spö. Har byggt och ägt 4 st av Pool 12s 12,3 SSD. I mina anteckningar (jo, allt som byggs testas och noteras) har jag skrivit att de är ganska medelmåttiga. De var ju iofs väldigt billiga, speciellt som klingor så det var väl därför de sålde hyfsat. Men att jämföra dem med sk dyrspön känns ju lite så där??? Minns att jag hade med 3 st olika spön vid ett test av nybyggda dito. SSD 12,3 Attitude 12,9 och Salar 12,6. I detta sällskap så var en jämnförelse av SSD och Salar som att jämföra en folkvagn med en ferrari. Salarspöt var oerhört mycket spänstigare och med en mycket finare feeling vid kast och presentation. Tror jag kastade en 5-6 meter längre utan besvär med salarspöt.
    Har också en notering om attitudespöt. Väldigt mycket spö för pengarna och väldigt välkastande.
    Tänk vad vi är olika?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur som du säger Mats att vi är olika. Dom flesta som provat Salar spöt av mina fiskevänner tycker att dom kunde likaväl använt ett kvastskaft

      Radera
  4. Hardy Artisan är trotsallt min favorit. :)
    400kr för ett pool12 SSD 12'3" är mycket spö för pengarna.

    SvaraRadera
  5. Vill betona att jag syftade på Salar 12,6. Om man kan kasta så tycker jag att det är ett ypperligt spö. 15 fotaren gillade jag där emot inte alls. Där snackar vi kvastskaft. En betydligt värre egenskap delade dock båda. Kvaliten var urusel med massor av brott som följd.

    SvaraRadera
  6. Då förstår jag dig bättre Mats

    SvaraRadera