onsdag 30 mars 2016

Flydda tider

-
Stolt fiskare med Laxbesa från Ätran i mars 1966



Hemkommen från dagen kastövningar tillsammans med Janne L och mina underbara CTS spön med dom linor som jag tror är optimala för respektive spö. Som vanligt är det Rio Scandi Versi T ( Shorth) som ger denna underbara känslan.
Tittade på 50 år gamla bilder och det var helt klart bättre förr. Första staplande laxfisket i Ätran 1966 med ett 11fots Sharpe Aberdeen och en Medalist och överhandskast var det som gällde då väldigt få hade hört talas om Speykast. En laxbesa gjorde 18 åringen överlyckling då detta var ju LAX. Ingen rynkade på näsan åt en besa och på den tiden startade fisket 1 mars.
Snart är det premiär för havsöringen men då,för länge sedan,var det 1 feb som gällde. Ingen som jag vet flugfiskade efter öring så det var spinnfiske som gällde. Det var inte lätt att fånga öring i dom grunda vikarna eftersom det var rikligt med torsk som tog betet.

           Så såg det ofta ut när man försökte fiska efter havsöring. Senare fram i april hägrade dom västliga skären och större torsk som det fanns i betydande mängder runt yttersta öarna i Göteborgs skärgård.


Torsk 8 kg från Hönö huvud 1968


I mitten på 60 talet började Regnbågen etableras i olika sjöar. Bl.a Delsjön i Göteborg som Rotenonbehandlades och låg i träda under några år och öppnades för fiske 1967 om jag inte minns fel.
Nu var det till att lära sig flugfiskets underbara konst. Ett Sharpe cane spö inköptes och det fiskades mycket efter Regnbågar som hade blivit förvildade.  

Stor regnbåge på den tiden i Delsjön 1,2kg
 
...å´ jag håller fortfarande på att lära mig !!








4 kommentarer:

  1. Härligt att få läsa om hur det var förr och den förändring/utveckling som skett!
    Själv är jag hemma och kurerar mig från förkylning men ska banne mig bli frisk till helgen för då är det kastövning som gäller :-)
    /Adis

    SvaraRadera
  2. Ja det är rätt övning ger färdighet.

    SvaraRadera
  3. Har du hämtat ut och testat nya speylinan "Rio Short Head Spey" Berndt?
    Hur lirar den tycker du?

    /Adis

    SvaraRadera
  4. Nej Adis jag vet inte om den har kommit ännu. Skall kolla under morgondagen om ELGe har fått Rio leveransen.

    SvaraRadera