lördag 12 mars 2016

Dyraste spöt


På dagens kastning kom Jens åter till sjön och nu med sin fiskebroder Adis från Borås. Eftersom isarna fortfarande ligger nästan överallt så är Stensjön perfekt att kasta i. Inte så mycket kastning med mina egna spö i dag, bara med 12,6an # 7/8 Skagit och som vanligt Rio Scandi Versi T # 8.
Mer kastande blev det med dessa nya killars spö bla ett LTS Across 15´#10/11/12 med en flyt/interm/ sjunk1 på 12m. Ett spö helt i min smak med en härlig Speyaktion. Men spön på 15 fot är för tunga för mig. Detta spöt i längd 12-13 fot skulle vara kul att prova med rätt lina.
Spö nr 2 att prova var ett Hardy Artisan 13,9`# 9 det dyraste spö jag någonsin provat. Ett pris i butik på ca 18000, helt osannolikt. Vad är det som kostar undrar jag? Den intermidiate linan på runt 45g upplevde jag alldeles för tung. Nej på med favoriten Rio Scandi Versi T #8= 33,1g nu kändes detta spöt betydligt skönare att kasta med. Samma lina i # 9= 38g hade säker varit helt rätt. 
När vi träffas vid något tillfälle har jag lovar Adis att ta med lite andra linor han kan prova, bla Speylinor.

Några små filmsnuttar blev det även i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=wqTAmOr_ScU

https://www.youtube.com/watch?v=ruHvQfRprmA

Är det skapligt väder så blir det säker en sväng till sjön i morgon igen.











5 kommentarer:

  1. Mycket bra övningstillfälle idag, Tack Berndt för alla bra tips!
    Hälsningar Adis

    SvaraRadera
  2. Kul att träffa er och förmedla lite av det jag kan. Hoppas ni dyker upp vid fler tillfälle så vi kan testa lite Speylinor om du tycker det skulle vara roligt att prova.

    SvaraRadera
  3. Siktar på att vara där nästa lördag. Hoppas det är lite soligare då :)
    Har du provat Vision Cult 14'7" #9?
    Skönt spö, tycker jag, med helaktion med angiven kastvikt 31-37 gram. Till den tar jag med mig Loop quattro tip spey 45 gram och drygt 16 meter klump. Om du har speylinor som du tror skulle kunna passa det spöt kan du gärna ta med dem.
    MVH
    Adis

    SvaraRadera
  4. Tar med mig ett Sage method 15 /Jens

    SvaraRadera
  5. Tror att jag har några Speylinor som skulle passa på flera av dina spön.
    Då får vi hoppas på skapligt väder till helgen.

    SvaraRadera