lördag 26 mars 2016

Det närmar sig. =Mer gubbar som kastar


Passet vi Rådasjön blev extra trevligt då vi var fem gubbar som provade olika spön/ linor. Adis och Jens blir alltmer frekventa på träningarna vilket jag tycker är jättekul.
BG dök upp och en stund senare även Stefan B.
Alla har vi lite olika grejer vi vill testa.Till exmpel Adis med sitt Vision Cult 14,7 nu med en loop Quattro på 16m/45g. Adis hanterade den betydligt bättre än mig. Jag tycker att den är för tung för spöt och det stämde då viktföntret är31-35.Nej linan passade bättre på hans LTS Across 15`#10/11/12. Men oj, vilka tunga pjäser att hantera!! Då var BGs nyförvärv från Säveå aktionen betydligt trevligare att kasta med.
Då jag tidigare varit skeptisk till Guidelines spö får jag revidera min uppfattning om i alla fall detta spö.

Mycket trevligt att kasta med både med den Rio Scandi Versi T 8/9 som BG hade på. Sedan provade vi en 55fots Carron även detta kastade spö underbart fint. Jens testade en Loop Cross S1 12´# 7 med en loops flytlina 27g. Spöt kastade trevligt å framförallt lätt tyckte jag. Dom andra gubbarna ville ha lite mer tyngd i linan.



Stefan provade en av sina favoriter CND North Fork 13,3`# 8 med en Rio Short Head spey #8/9 på 14m= 37,6g.Jag tyckte den kastade fint men dom andra gubbarna gillade Carronlinan bättre. Jodå den kastade också jättefint.

Själv var jag mest nyfiken på mina modifierade T 6 spetsar ( kapade från 15 till 10fot). Mitt lilla 12´#5-6 CTS DQ fick vara testobjekt. Började med en 350gr Skagit Body på 6,25m. Kastade skapligt men betydligt bättre med en #7= 350gr Rio Scandi Body som är 7 m. En fantastisk kombination med en 10 fots T6 spets som nu väger 4,3g precis som 10fots Replacement Tip Type 6

Skall bara testa vilken  av spetsarna som sjunker snabbast.
Testet är genomfört i mitt badkar och det var som jag tänkte T6an sjunker aningen snabbare än orginalspetsen   














2 kommentarer:

  1. Ett mycket bra träningspass även idag. Bra tips från Berndt om att vinkla kasten på ett effektivt sätt!

    Quattro Tip Spey upplevde även jag som för tung för Cult spöt. Att lyfta linan som är 16,6 meter och 45 gram blir för tungt men då jag idag kastade från bryggan som är en halvmeter upp från vattenytan gick det ändå att kasta skapligt.

    Vid test med samma lina på LTS Across 15' gick det bättre men aningen för lätt upplevde jag. Annat blev det när jag klev ner från bryggan och kastade från strandkanten. Linan kändes klockren för spöt och man kände den sköna kicken som man i normala fall får vid kast med vanliga klumpar!
    Kastar oerhört bra tycker jag men är inte så säker på att jag vill kasta med den tyngre kombon när man har Cult spöt för den typen av ytnärafiske.
    /Adis

    SvaraRadera
  2. ja Cult spöt är en riktig pärla. Du skall helt klart prova det med en av mina Rio Scandi Versi T en # 8 på 33,1g eller en # 9 på 38g. Någon av dessa gör det spöt optimalt skulle jag tro.

    SvaraRadera