lördag 5 mars 2016

Hittat en pärla igen

Magnus laddar med sin 12,6 # 7/8 Cts Affinity DQ

En kort sväng till sjön för att stilla nyfikenheten på sista bygget. Jo det blev precis lika skönt som mina andra CTS DQ spön. Den linan som jag tyckte stämde bäst var SA Atlantic silver # 7 = 19g/10,70m. Något i längsta laget upplevde jag den, Climax linan # 6=16g/9,6m kändes också skaplig men lite kort.
Jag tror att min beställda Rio Scandi Short Versi Tip # 4=17,9g/10,1m blir optimalt för denna lilla pärlan.
Magnus från Lerum kom med sitt första spöbygge och ville prova mina Rio Scandi som jag använder. Han är ju så förtjust i mitt CTS Affinity DQ 13`#7/8 så nu har han fixat en 12,6a #7/8 i samma serie. För att vara hans första spöbygge så blev jag riktigt imponerad, Ett mycket välbyggt spö, med en del tipps av mig fick han till det kanonfint. Bra jobbat Magnus.
 Kastmässigt då? Jo med mina Rio linor som provades var det Scandi Body # 7/8 med en 15´ # 7a spets som vi tyckte kändes bäst. Då ligger ju vikt/längd 30,6g/11,6m. spöt kastar ju underbar även med en 10fots spets då blir ju vikten 29,3g.


Magnus hade med en ECHO Classic 11`# 6 med ett viktfönster vilket föredömligt står på spöt 330-390gr. en eloge till Tim Rajeff på ECHO. Den linan vi testade kändes i tyngsta laget men spöt var jätte trevligt att kasta med.




Tack Magnus för Whiskyn som jag fick för mina tipps och råd med kastning/ spöbygge.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar