torsdag 24 mars 2016

linprovning


I dag kom klubbmedlemmen Hans B till sjön för att prova en nyinköpt RIO Scandinavia Shooting Head Versi Tip # 11. Flyt/ intermediate. Spöt är ett 15`#10/11 G Loomis GLX. Nej den linan var ingen höjdare den kändes alldeles för tung. Provade min 7/8 på samma koncept, kastade skapligt tyckte jag men i lättaste laget. Hans hade köpt en G Loomis lina i # 11 intermediate som kastade kanonfint men som vi tyckte sjunk som en sten. Detta med intermediate är tydligen godtyckligt från tillverkaren vilken sjunkhastighet linan skall ha.
Ur ryggsäcken tar jag fram en Rio Scandi Versi T # 9= 38g lite för lätt men kastade underbart som vanligt.
Enligt Rios rekommendation så skall den 15` laddas med en # 11 Versi T. Det kan kosta lite nyinvestering att vara med mig å prova linor men vad gör vi inte för fisket..
Själv provade jag bara min lilla 12a med olika T spetsar bla 10`T10 kändes lite tung för den bodyn jag använde. Men en T6 passar betydligt bättre. Den 15´fots T6 jag testade var för lång så den skall kapas till 10´i stället.

Vilodag i morgon kan passa eftersom det aviseras sämre väder. Men sedan är jag säkert vid sjön igen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar