onsdag 23 mars 2016

Jämföra linor


På dagens kastning ville Christian och jag prova lite olika linor till 10-12fots spö. Christian provade en Rio Skagit 350gr= 22,6g med 10`intermediate spets. Denna satte vi på Bringsén 11,3 7-9 Exlusive. Passade kanonfint och betydligt bättre än den flytlinan han tidigare använde. Samma lina på ett Guidline 11´lpxe passade inte alls. Spöt är alldeles för toppigt för den linan.
Själv var jag nyfiken på en Guideline Stream Dip som jag hade liggande i skåpet. Längd 9,9m/23g skulle stämma perfekt till 10,6an och 12an. Jo,den kastade skapligt men skulle nu jämföras med favoritlinan Rio Scandi Short Versi T. Samma konfiguration som Stream Dip 7m flytande body +3m sjunk 6 spets. Precis som jag tänkte dom spelade inte i samma division. Rio linan är överlägsen i allt man gör med flugspöt.
Provade också min kortaste/ lättaste Skagit,en SA extrem 5,5m/280= 18,1g. Jag blev faktiskt positivt överaskad att denna korta linan med en 3m sjunk 6 spets kastade så fint. Bäst tyckte jag den satt på CTS DQ 12`#5-6. Det är ju i stort sett samma koncept som OPST kör. Alltså en kort Skagit klump med olika spetsar.
Janne L var med och svingade sina långlinor men i dag på lite kortare spön runt 13fot.

Ny vända till sjön i morgon då det var några klubbmedlemmar som ville ha lite hjälp med att hitta linor till sina spön inför säsongstarten.





 






2 kommentarer:

  1. Streamdipklumparna är något av en favorit till mitt tidiga Laxfiske. Finns väl knappast någon bättre då man vill trixa med hastigheten på flugan. Upplever inte att Rios tippar i olika sjunkgrad sjunker i den hastigheten som de uppger. 10 fot sjunktip 6a på en flytande body ser mest ut som en intermediate alt slowsink i hårdare ström tycker jag. Rio Scandi short VT är annars ett förnämligt linsystem. Speciellt om man som jag fick ett med skarvar som håller.

    SvaraRadera
  2. Jag bara håller med dig Mats. Detta är en lina helt i min smak. Skall testa den med ren Skagit spets ex T 6 om den sjunker snabbare än Rios egen 6a Av alla mina Rio Scandi 7 st i olika linklasser #5 #6 #6/7 #7 #7/8 #8 #9 har ingen havererat ännu.

    SvaraRadera