måndag 14 mars 2016

Olika aktioner på spö

Toppaktion.


Djup härlig aktion

På dagen övningar var det 13-15 fots spön med olika Speylinor. Började med Elgeco HIPs 15`# 9/10 med en Century Stealth lina 56fot = 17m/42g. ja det flyger allt iväg men fan så tungt. På med en 8/9 av samma tillverkare av kapad till 14,5m/ 36g. Nu gick det betydligt lättare. En Ballistic Spey på 14,6m/37g var den som kändes bäst.
Spö nr 2 en Daiwa Lochmor-z 15`# 9/10 detta är fint att kasta med men vikten passar inte mig.
Dags att testa B&W och Kaitum båda 13`nu blev allt mycket lättare men med dom kortare linorna. Så till slut kom den på igen, Rio Scandi Versi T # 9 nu blev det plötsligt fjäderlätt jämfört med tidigare spö.
Men alla spön jag testade i dag har ett gemensamt, dom har en djup härlig aktion så som man åter tillverkar spöna idag. Enda skillnaden på mina gamla spön är att dom är tyngre men dom kastar lika fint som modernare spön.

I dag kom Lasse Björkman med sin polare Conny förbi för att göra några släng med ett för mig ny bekantskap ett Highlander 13,6`# 9/10. Den Speylinan som satt på funkade fint men Min # 9 Versi T var betydligt trevligar och lättare att kasta med.

I morgon är det tillbaka till lättare spön igen.

                      
                                                      Vad säger du Berny













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar