torsdag 10 mars 2016

Överaskad


I dag när jag kom till sjön blev jag lite förvånad, där stod redan en kille och svingade flugspö. Gissade först på någon som varit med tidigare och tränat. Men icke, detta var för mig en ny kille vid namn Jens. Han hade tittat på ett av mina YouTube klipp där vi står och kastar i öppet vatten. Han hade letat på många sjöar men dom är fortfarande istäckta.
Jens är relativ ny på detta med tvåhands kastning men kastade jättefint. Själv kunde jag inte låta bli att ge lite tipps och råd med kastningen. Han kastade med ett 13,6`# 9/10 LTS X1 och en intermediate designad Drugge lina från Rio.
Ett av tippsen jag gav är att det är betydligt lättare att träna med en flytlina i stilla vatten. Han provade min 12,6a CTS Skagit med flytlina för han ville lära sig Perry Pok kastet. Det tog inte många släng innan han fixade det jättefint. Ett mycket lätt sätt att få i väg en fluglina.
BG kom uppför att testa mitt senaste bygge den lilla 10an för lin vikt 13-18g. spöt kastade som det var tänkt men en lite kortare lina med samma vikt är det kanonfint.
Provade en MOW spets på en lätt Skagitlina och en 5a versitipp. Det är den lättaste spetsen men i tyngsta laget för dom lätta klumparna. På en #8  Versi T passade den jättefint men kändes lit orolig att kasta med.

Helt klar är det bättre med dom spetsar som tillhör Rio Scandi Versi Tipp.

En liten filmsnutt blev det på Jens när han tränar Perry Pok med min 12,6a.

https://www.youtube.com/watch?v=JMqQKfeze40&feature=youtu.be
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar