lördag 19 mars 2016

Det börjar bli ont om plats

Många Gubbar

Idag var jag lite sen upp till sjön och det stod redan fyra man å svingade spö. Jättekul tycker jag och roligare blev det när det sedan fyllde på med mer gubbar. Totalt var vi 7 man. Tyvärr ingen kvinna så detta är tydligen en syssla för gubbar.
Janne L var på plats med sina långlinor som han gillar att kasta med. Ett lintips fick han av  mig till sitt underbara Daiwa Amorphus 13`#7-9. På med en Rio Scandi Versi T 7/8 som satt klockrent.
Dagens höjdpunkt var ett Vision 14,9`Cult DH # 9 .En riktig pärla att kasta med med rätt lina. Den linan som Adis hade hängt på vägde 45 g men min Stealth på 15m/ 37 gram var betydligt trevligare.Likaså en Ballistic Spey 14,5m/ 38 gram var även underbar att kasta med.


Provade även en 15` # 10 Sage Method och en Rio AFS flytklump. Har inte tidigare  känt något särskilt med dessa spön. Detta spö översakade mig väldigt och som kastade jättefint med den linan. Som jag har sagt tidigare: linan betyder mer för kastningen än vi föreställer oss.


Det fanns så mycket spö att prova så mina egna blev inte uppackade.Men däremot blev mina rullar med olika linor ville ju gubbarn prova. Mycket tips å råd förmedlar jag till dessa vetgiriga gubbar som trots all har fiskat i många år. Just detta tycker jag ger mig en extra kick i min kastträning.

Kan nog bli en sväng i morgon då min fiskebroder Christian prompt ville testa ett CND 15,6 som jag lånat av Janne L.



















2 kommentarer:

  1. Första gången jag provar en speylina idag och dina något kortare och lättare speylinor var klart bättre :)
    Fick mersmak för speylinor helt klart och tycker om när den långa klumpen seglar iväg med lugn och harmoni. Att man får dra in mindre skjutlina, innan varje kast, är en fördel. Samtidigt krävs det lite lugnare pooler med jämnare stryk för att utfiskningen ska vara mer rätt så som vi pratade om. Ser det som en rolig och intressant komplement till de klumpar jag använder idag :)
    Har tittat närmare på Vision Slide Spey Tip som ska vara en kortare variant av speylina med spetsar dessutom som fått goda omdömmen.
    Tack för att jag fick testa dina linor! /Adis

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar mina tips å råd du kan alltid ringa mig Adis om du har några funderingar om linor och spö. 0733 10 06 04. Rio kommer med en Speylina nu i april som jag har beställt som verkar riktigt spännande. Den finns även ör längre spö.

    SvaraRadera