lördag 16 oktober 2010

En lång trevlig dag

Enhandskastning på dagens träning i Sisjön
Var uppe vid sjön vid 8 tiden. -2 gr och frost på marken, kallt om händerna när jag riggade upp spöna men så kom solen över grantopparna och började värma. Vid 9 tiden kom en kille som heter Magnus Björklund och han ville ha hjälp med sitt Speykastande. Han lånade mina spön och hade kastat med långa klumpar tidigare men inte fått till det särskilt bra. Han fick en del råd som han inte hade hört tidigare och nu fick han till kasten ibland.
Sedan provade han att kasta med klumpar 12-15m och det stämde mycket bättre. Magnus var väldigt vetgirig att lära så hakar han bara på och tränar med oss så kommer det att bli riktigt bra.


Sedan kom det folk efterhand bl.a Tellis med sin polare Jonas.Dom skulle mest Speykasta. När jag vänder mig om så står den gamla laxfiskeveteranen
B-G på stranden. Kul när det kommer nya gubbar. B-G hade med en 16 fots Sage Z-Axis #10 å lite olika linor till det. Ett trevligt spö men inte helt i min smak,jag kastar bättre med mitt HIP Spey # 9/10 15fot.
Tellis hade oxå en del spön å linor från framförallt LOOP.Bl.a ett LTS Syrstad 15,6 fot med toppen avkapad en bit för att få en styvare topp. Kastade bra tyckte jag med lite olika linor bl.a en modifierad  Carron 95 fot.


Provade även ett LOOP OPTI Spey 15 fot.Ett riktigt skönt spö. På mina egna spön körde jag mina vanliga långa klumpar bl.a CND å  Carron + favoriten Stealth. Numera kastar jag klumpar mellan 12-21 meter lika bra.Där ser man vad träning ger...
I morgon blir det säkert ett pass igen om vädret är bra.kollar vinden om det blir Sisjön eller Rådasjön.
Nu skall vi försöka hålla dessa träningsträffar framgent om det stämmer tidsmässigt för folk.
7 timar blev det vi sjön idag, tiden går fort när man har roligt


Ha det gott å lev väl















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar