fredag 22 oktober 2010

Trots allt en hygglig dag

Fiske i Suldalslågen 2008
Dagen träning blev skön trots att det var stormvindar natten innan men vinden avtog snabbt så det var inga problem att svinga flugspö. Dagen svingare bestod av Magnus och mig själv. Nu hade han med eget spö ett G-Loomis Greased Line
14 fot #8/9 och en Looplina Spey Quattro Tip och det funkade ju bra.
Magnus är vetgirig och vill lära sig att kasta bättre, men det tar sin lilla tid för det är ju många detaljer som gör att det skall bli till ett bra kast så småningom.
Själv provade jag naturligtvis mitt nya CND spö och Stealth linan.Ja, det var precis så bra som jag hade förväntat mig. Tycker att jag börjar kunna detta med spön å linkombinationer ganska bra efter alla dessa år med kastande.
Magnus har mest kastat med hela linor men jag tror att jag visade fördelarna med anpassade klumpar.
Kastar troligen i Rådsjön i morgon om vädret tillåter 

Fick just ett mail från en mycket vetgirig kastadept...


Hej Berndt.
Tack för i dag, mycket givande -som vanligt, och kul att vädret faktiskt ordnade upp sig..

Mitt spö heter G Loomis Roaring River Greasedline Deveron, 14 ft #8/9.  Linan jag använder är en LOOP Qattro tip Spey WF 10/11, ganska överklass med andra ord.
Spöt är 2 år och linan säkert 6-7.

Denna gången repeterade jag:
*Låg spöföring vid start av uppdrag
*Vinkla ut spöt så nära vågrät som det går vid uppdrag
*Paus innan framkastet
*Håll högerarmbågen stilla
*Ansätt kastet med butten.
Int för mycket kraft i framkastet
När jag får med alla momenten ”sitter” kastet, tafsen sträcker ut.

I dag tog jag till mig:
Uppdraget skall vara just drag och inte kast bakåt. Ger jämnare ankring.
Sedan resonerade vi över klumpar och jag fick prova intermediate klump
Då lärde jag mig att en tung lina måste plockas upp ur vattnet lodrät, stoppas med spöt i lodrät position och omedelbart rollkastas ut innan det egentliga kastet startas. (låg spöföring där)
Sedan var det enkelt att få iväg ett kast.

Guideline DDC intermediatebelly + tip skall väga 34 g och vara 13,5 m lång
Man kan kompromissa med andra linklasser, vikten är viktigast.

Tja. Att öva på när det har lugnat ner sig lite på sjön hemma:
Ovanstående moment med flytlinan
Börja känna lite på vänsterhandsfattning

Sedan skall jag köpa en intermediatebelly och väga in med med mina tipar alt köpa till tipar som hör till DDCbellyn och lite Amnesia av dig.
Du har ingen rulle som du vill kränga av?

Att jag skriver ner allt som är bra att komma ihåg är för att detta kopierar jag ner i min fiskedagbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar