söndag 24 oktober 2010

Optimala spön

Av ett litet kort pass med spöna blev det intet utan ett 5 timmars kastande. Provade mina tre 15 fotare med samma linor CND 21,3 m Stealth 18,3m  och en PT Hoover 14,5m  alla mellan 42-46 gr. Helt överlägset bästa spöt för mig är CND SALMO SALAR 15,6 fot. Provade CND linan med olika spetsar från flyt till sjunk 1/2. Mannen bakom CND Nobuo Nodera vet verkligen hur man konstruerar både spön och linor. Allt jag testade i dag kastade otroligt bra.
Stefan B dök upp så småningom han ville prova sitt CND STEELHEAD 14,4 med den Stealth linan han bytte med mig. Jag tror att vi funnit dom optimala flugspöna för det fisket vi håller på med. Detta spöt kastar en 17 m klump som om det vore en liten 12 fotare, jag fick hur konstigt det än låter ståpäls när jag kastade med det.
Dessa Century Stealtlinorna som jag har köpt är kanonfina att kasta med.
Stefan stod och småskrattade för varje kast han fick till.Vi kollade  längden på ett av hans å mitt kast 36,5- 37,5 m vilket innebär att en fiskbar längd på 30-35 m når vi utan större besvär.
Nya pass till helgen som kommer blir det säkert.

Ha det bra å lev väl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar