söndag 3 oktober 2010

Tufft kastväder

Kom till Sisjön på lördag
Ett riktigt stolleprov blev det av dagens kastning.Hade tänkt att hålla mig hemma i dag,men va fan lite vind skall väl jag och spöna tåla. Vind var det vill jag lova,13-15m/s snett bakifrån var en fin utmaning för mig. I denna underbara vind upptäcker jag hur olika linor uppför sig.
Min Stealth Speylina på 17m kastade förvånansvärt fint både mot å med vinden. Carronklumpen på 15 m var betydligt jobbigare att kasta med,måste bero på taperingen av linorna.
Vad är definitionen av långa linor förresten?Innan jag började kasta med längre linor var en klump på 14 m ganska lång tyckte jag.Idag är en lina på 17-20 m kanonfin att kasta med. Jobbigare blir det tycker jag när vi närmar oss 23-25m på linorna. Då känns det samma som en 14 meters klump gjorde för några år sedan.


Kastade 17 meters klumpen med B&W Norway13 fot och det funkade oxå men helt klart så kastar 15 fotarn linan betydligt lättare.


Till helgen blir det nog bara ett pass på söndag. På lördagen skall jag kolla på flugkastar tävlingen i Sisjön.


Ha det bra å lev väl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar